יום שלישי, 12 ביוני 2018

חווית קסם של לילות רמדאן ברהט - רוצו לפני שיגמר

הוזמנתי לסיור בלוגרים ועיתונאים, לחוויית קסם של לילות רמדאן ברהט. בשנה שעברה גם הייתי בסיור כזה בטיייבה - זכרתי את החוויה. באתי מלאת סקרנות לסיור ברהט, העיר הבדואית היחידה בישראל.
חודש הרמדאן הוא אחד החודשים הכי קסומים בעיר. בואו לחוות את הקסם של לילות רמדאן - כשהלילה הופך ליום והרחובות שוקקי חיים. הכירו את המאכלים הביתיים שלא ניתן למצוא בשום מקום, מעדנים מתוקים שמכינים במקום, הריחו את ריחות התבלינים והקפה קלוי, תשמעו ממדריכות ומדריכים מקומיים על הסודות של רהט ותחוו חוויות ייחודיות ובלתי נשכחת!

יצאנו מתל אביב לרהט באוטובוס מאורגן, כבר באוטובוס התחלנו את המסע הגסטרונומי עם טעימות מיוחדות ויין מתובלים בסיפורים.

הסיור אורגן והודרך על ידי איילת נחום, מומחית לסיורי קולינריה.
איילת מארגנת כל השנה טיולים ומפגשים כאלו ולא רק בעיר רהט. בשבת הקרובה, לכבוד עיד על פיטר, איילת לוקחת מטיילים לטיול במדבר יהודה וביקור בכפר בדואי עתיק שתושביו עדיין חיים במערות, כמו בדרום הר חברון והבישולים שם על מדורה ובטאבון. להתקשרות עם איילת:
Ayelet Nahum
Gastronomic Tourguide
Mobile: +972-52-2991021
Tel: +972-3-535-9918.

חג הרמדאן הינו חג מוסלמי שנפרש על פני חודש, בחודש הזה כולם צמים במהלך היום והארוחה לשבירת הצום היא בשעה קבועה בערב, עם קריאת המואזין.
מה שיפה לראות זה שהעיר בעצם הופכת להיות שוקקת בלילה.
מגיעים לרהט, פוגשים את אלהאם אלכמלאת, מנחת קבוצות ומדריכה סיורים בעיר רהט, בסיוריה דגש על נשים, בעיקר אמניות וסיורים בשכונות האפרו-בדואיות. אלהאם נשואה ואם לארבעה ילדים, נחשבת לפורצת דרך ומובילה חברתית. היא סיפרה על השינוי שעוברות הנשים הבדואיות בשנים האחרונות, עוברות קורסים של העצמה וקידום, משתלבות בכלכלת המשפחה, מקימות עסקים עצמאיים, בדרך כלל בבית והן משתלבות היטב בענף התיירות כאן.

הטלפון של אלהאם לקביעת סיורים: 052-4838983
אנחנו יוצאים לסיור. בדרך עוצרים לראות איך מכינים את העטאייף, ממתק מיוחד, דומה מאוד לפנקייק. יש מלא דוכנים כאלה ברחובות, קונים את זה ומכינים בבית. ממלאים בתערובת אגוזים/סוכר/קינמון או גבינה, מטגנים ולאחר מכן טובלים בסירופ מי סוכר. בהמשך השתתפנו בסדנא כזו בבית של אחת הנשים, על כך בהמשך.

אנחנו מתכבדימם בעוואמה, סופגניית ביס קטנטנה ומתוקה....

ממשיכים לחנות התבלינים בשוק. איזה ריחות... החנות מקושטת לכבוד החג, וואו, איזה מבחר של תבלינים. פעם ראשונה שאני רואה כאן לבנה מיובשת שאותה מאחסנים כאן ללא קירור.. בבית מוסיפים לה נוזלים והופכים אותה ללבנה. החברים רכשו.

בנוסף לתבלינים לבישול ואפייה, יש כאן תבלינים מצמחי מרפא.
מסיירים בשוק, רק חלק מהחנויות פתוחות, השאר מעדיפים לסגור ולהיות בבית להתכונן לקראת הארוחה שלאחר הצום. אבל כן פתוחות כאן, בעיקר חנויות הכילים וזאת מכיוון שהנשים רוכשות כילים חדשים. מזכיר את חג הפסח שלנו.

סאג' להכנת פיתות. גם הכורדים משתמשים בזה להכנת פיתות...
חנות אופנה לשמלות רקומות...
עולים לאוטובוס ונוסעים לביתה של ג'וליית באדר, לסדנת עטאייף. ג'וליית מקימת מרכז המבקרים "בית האמונה והתקווה" ומקיימת מרכז מבקרים בביתה. מעבירה סדנאות שונות: סדנת חמוצים, סדנה להכנת עטאייף ועוד. ג'וליית מארחת בביתה גם לארוחות בוקר וצהרים ומעבירה סיורים בעיר רהט. מקבלת אורחים לארוחות בתאום מראש, מעבירה סדנאות לילדים ומבוגרים וכמו כן, רוקחת מוצרי קוסמטיקה מחלב אנקות.
נכנסים לחדר עמוס בשטיחים אדומים, שולחנות ערוכים עם סלטים, חמוצים, לבנה וטחינה, הכל מעשי ידיה של המארחת. היא גם מוכרת את התוצרת.

ג'וליית שיתפה אותנו בהחלטתה להצטרף לפרויקט התיירותי ברהט, היא אם ל-7 ילדים שנישאה בגיל 12 ולא הספיקה אפילו ללמוד בבית ספר.. רק בשנים האחרונות התפנתה והגשימה את חלום הלימודים.
בסדנא להכנת  העטייאף. על השולחן הייתה צלחת ובא פנקייקים עגולים כמו אלה שראינו בתחילת הסיור בשוק, שלושה סוגי מלית: אגוזים עם סוכר וקינמון וגבינה מתקתקה/מלוחה. במיומנות, היא נוטלת בצק, ממלאה מהדקת, מטגנת ומכניסה לסירופ שהוכן מראש ומפזרת מעל קוקוס או אגוזים.

גם אנחנו ניסינו כמובן, האמת ההכנה קלה מאוד וכייפית.
להזמנת סדנאות אוכל, או להגיע לארוחה או להזמין קייטרינג ולרכוש מוצרי קוסמטיקה לתאום והזמנות טל 053-2319703
אנחנו מגיעים לקראת השעה שמונה לביתם של סבריה אבו ג'עפר ובעלה, מקימי ומנהלי "זעפרן - טעים להתארח" שאירחו אותנו לארוחה של אחרי הצום. חצר הבית קושטה באורות לכבוד החג ואנחנו מתכבדים בכניסה בתמרים ממולאים אגוזים, כך הם נוהגים לפתוח את הארוחה.

השולחנות עמוסים באוכל מיוחד שהם מכינים לשבירת הצום. סלטים טובים, סלון אבטיח ירוק שמכינים מאבטיחים קטנים, מרוקנים את התוכן, צולים על האש, מוסיפים עגבניות טובלים בשמן זית ומלח. שלושה סוגים של מק'לובה על השולחן, עם עוף, עם כבש והשלישי, עם ירקות בלבד,כל מיני סוגי ממולאים, מרק פריקה, מלוחייה ועוד ועוד

גם ראש העיר רהט הגיע לכאן לכבד אותנו בנוכחותו, מדגים לנו איך אוכלים מלוחייה..

ניתן להתארח אצל הזוג בבית או להזמין קייטרינג  בטלפון  050-8940498
לאחר הארוחה, אנחנו ממשיכים לסדנת כנאפה-בורגול, אצל נג'אח אלשורבגי - אירוח ביתי. נג'אח מעבירה סדנאות ובעל העסק "תמר והל" המוכר עוגיות ומתיקה בדואית.

כשיצאנו מביתה של נג'אח ראינו את המסגדים וחזיתות הבתים המקושטים באורות צבעוניים והתושבים שיוצאים לרחובות
סיכום הסיור: האמת, הייתי מאוד סקרנית ולא ידעתי לקראת מה אני הולכת, הכניסה היתה מהולה אפילו במעט פחד, שהתפוגג במהלך הסיור. ספגנו אווירה של חג והצצה לעולם של הבדואים.
האירוח והסיורים ממשיכים כמובן לאורך כל השנה, אם כי לא בנושא רמדאן. מומלץ מאוד לבוא, להתרשם ולהינות, כמובן שכדאי לתאם ביקורים מראש.
פעילות קסם המדבר החוויה הבדואית בנגב מתקיימת בתמיכה ובעידוד משרד החקלאות ופיתוח הכפר והרשות לפיתוח הנגב.
לפרטים נוספים על קסם המדבר כנסו לדף הפייסובק "קסם המדבר – החוויה הבדואית בנגב" או צרו קשר  במייל חוזר.
לפרטים נוספים על סיורי לילות רמדאן כנסו ל - https://ramadan-nights.co.il
אפשר גם דרך זוהר כהן זדה

עייפים ומרוצים, חוזרים לתל אביב, בדרך עוצרים לקנות כנאפה וממשיכים את החגיגות בשתייה באוטובוס